Kategorier

lördag 18 oktober 2014

Rida in islandshäst

Heej!!! Igår red jag för tredje gången på Frann och det gick superbra :) Han försöker göra det bästa hela tiden och jag ser så fram emot hans utveckling :) Någon dag ska jag summera allt jag tränat och vilka steg om det är någon som är intresserad, i alla fall så är det intressant att träna unghästar tycker jag och delar gärna med mig av tipsen som man själv kanske inte alltid tänker på och som man även kan träna på sin egen häst :) Man blir aldrig fullärd i den här sporten och det finns alltid saker jag kan förbättra och min häst kan tränas mer på! Det som gör det så himla kul! 

Jag tränar väldigt mycket från backen med alla hästar jag haft hemma. Det är inte borsta och lyfta hovar jag menar då utan löslongera och promenader är A och O tycker jag för att lära känna varandra och få en ömsesidig respekt till sin häst för att sedan kunna tryggt borsta och handskas med sin häst på rätt sätt. Ibland är hästen mycket klokare än mig, men jag ska försöka med små signaler visa och försöka kunna få hästen att tyda mitt språk och göra det jag vill och vad som är naturligt för hästen att förstå. 

Brukar tänka som såhär. Hästen speglar vad ja själv har problem med och vad jag är bra på vid tillfället jag är med min häst. Är jag stressad så kommer den att göra allt för att jag ska fokusera på här och nu med olika sätt beroende på häst och vad man gör. Allt kommer som tillbaka vad man själv är för typ av person och hästen ser och känner små små signaler som vi människor inte har en aning om och därför viktigt att man blir medveten om dem.

Kommer med mer saker framöver :) Kram !!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar