Kategorier

tisdag 21 april 2015

Mycket har hänt sen sist

Hejsan!

Det har hänt väldigt mycket sen sist jag skrev. Det har varit påsk, hästarna har hunnit vara på vift i byn och jag har ridit Fránn nu några gånger efter kastreringen. Såret läkte fint och han mår bra nu. Jag och Rickard gav penicillin i 9 dagar och sedan så motionerade jag honom varje dag i två veckor. I slutet av var han hyfsat glad då vi skulle ge sprutor..men han fick dem och nu är han frisk :D

Sedan blåste det upp till storm när jag var på skolan så Fránn hade skenat rakt genom hagen en dag och sprang upp mot Älvsbyvägen och mot E4an!!!! Som tur var hjälpte min granne mig och Rickard och syrran var hemma och hjälptes åt att få in han. När han var inne i stallet så hoppar Alfur ut ur sin hage och han är inte lika lätt att fånga. Fick muta med kraftfoder och då kom han tillslut. Det svåra var nu att få in han i hagen igen, för han var insnöad..fick såga oss in i hagen igen och sedan ta oss in i stallet. Samtidigt som detta händer så knäcks ett träd som håller på att fara över syrran som gick precis under. tur far den åt andra hållet och ingen skada mer än att trädet går av blir. Kaotisk dag minst sagt! Tur Nina, grannen sprang och mata han hemåt så att han inte skulle upp på Älvsbyvägen. Hade kunnat bli riktigt dåligt.. </3 nu gick allt som tur var jättebra. Jag var på skolan då jag fick samtalet av Rickard och hade minst 20 minuter hem. Så min enda räddning var att mina nära och kära skulle se till att han kom hem helskinnad. Ingen skada på någon av dem heller!!!

Till ridningen så kan jag säga att han lugnat ner sig betydligt efter kastreringen och vi är på väg framåt i ridningen nu. Han kan snart förhållning, framåtdrivande hjälper och svänga. Sedan tycker han det är jätteroligt att galoppera också ^^)))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar