Kategorier

torsdag 26 mars 2015

Min fina valack

Hejsan!

Fránn kastrerades ju som sagt igår. Jag har aldrig vart med att kastrera en häst så jag visste inte exakt hur det skulle gå till. Olika veterinärer har väll olika rutiner också hur dem vill göra det. I alla fall så kastrerades han stående hemma igår eftermiddag och skulle först få lugnande.

Det var så svårt att komma åt hans blod så vi fick raka en bit på halsen för att se var kärlen låg. Då visade de sig att man var tvungen att trycka in hela sprutan längre för han hade så långt in till kärlet och pälsen hade vart ivägen. Då gick det sen väldigt komplikationsfritt. Dock så hade min lilla kille stora kulor. Veterinären sa att dem var tydligen lika stora som på en stor häst, så Fránn hade ju underlättat för sig om dem vart lite mindre ^^

Sedan så satt jag med honom efter operationen och och då kvicknade han till av att dörren i stallet blåste upp och då ville han komma ut, så på skakiga och tunga steg kämpade han sig ända ut till hagen och där stod han sedan ganska länge och bara andades tungt och sen gick han och åt hö och drack lite vatten. <3

Fick hem penicillin som han kommer få i några dagar så han inte åker på något. Nu idag så har jag sprungit tillsammans med Fránn i 20 minuter runt runt i hagen så hans läkning sätter igång och svullnaden går ner. Två gånger om dagen i några dagar och sen ha uppsikt över läkningen och måendet.

                                                                                                                                                                   

Annars så...

Brukar vi ju fara till sjöar och sådant på somrarna jag och Rickard och jag har alltid sagt hur mycket jag skulle vilja ha ett flugfiskespö, för det tycker jag är det roligaste fisket jag har testat på. Jag fick prova det på skolan under gymnasiet på idrott B lektionerna och när vi träffades, jag och Rickard, så flugfiskade vi och då fick jag en jättefin fisk och sen dess har jag alltid velat ha ett eget. Alltså ett eget flugspö fick jag av honom igår!!! <3




Hyffsat trött liten krigare <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar