Kategorier

söndag 8 mars 2015

Inridning del 5

Hejsan!

Har varit grymt fint idag att vara ute, så jag passade på att gå ut till stallet på eftermiddagen. Fránn var väldigt pigg då jag tog in honom så jag tänkte att det skulle bli en besvärlig dag för träning. Till min stora förvåning så var han hur lugn som helst sedan då jag började borsta, sadla och tränsa. Tänkte att såhär bra kan det väll ändå inte gå, så jag provade träna uppsittning utanför stallet och det gick bra det med, var väll lite övertaggad, så han gjorde några dumheter som vi fick ordning på innan vi skulle gå. Testade om det gick att stanna och vara allmänt okoncentrerad, men när han snabbt kom på att det var bättre att lyssna så gjorde han det utan problem och vi traskade iväg mot travbanan.

Gå i grimskaftet gick bra hela vägen till travbanan. Börjar funka mer och mer nu att han bara går snällt och håller avståndet till mig och förstår dem små signalerna nu när man ber om något. På travbanan så gjorde jag tygeltag åt båda hållen och det gick bra. Sedan hängde jag som vanligt i sadeln på båda sidor och sen när jag kände att det funkade så hoppade jag upp och då började han väll lite grann att pröva om det gick och smaka på min fot, som små bebisar gör i stort sett.

Efter att han började koncentrera sig mer på att jag bad honom böja huvudet och bli klappad på huvudet så började allting falla på plats och sen så rakställde jag och smackade på. Då började han snart galoppera och skötte sig riktigt bra och vi kunde snabbt avbryta efter 300 meters galopp och gå hem igen!!! Vart riktigt stolt hur han skötte sig idag.

Idag är det snabbaste gången hittills i våran resa tillsammans. Sadlandet och tränsandet gick både fortare och utan att han skulle tjorva. Samma ridningen och gå i grimskaftet dit och hem. Idag hade jag inte kunnat be om mer känner jag.

Tycker den här hästen har en mogenhet som jag inte sett många unghästar ha. Han är verkligen eftertänksam fast han bara är 4 år. Man kan tänka sig att han ska reagera på ett helt annat sätt då det är nytt och oförutsett, men han har varit så med allt att det liksom accepteras väldigt fort det man gör. Väldigt stabil i psyket och har knappt haft några dumheter för sig fast han är hingst nu och unghäst.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar