Kategorier

onsdag 25 mars 2015

Islandshäst kastrering

Hejsan!

Nu idag kommer veterinären hem till mig. Jag har finstädat stallet så det är renare än vanligt där. Vädrat och bytt till nytt spån i boxarna. Det är inte för att han ska stå i boxen när ingreppet är klart utan mest bara för att det kändes bättre om det skulle behövas att han står inne en stund.

Det kommer bli en stående kastrering och jag tror han kommer få en stelkrampsspruta också eftersom han inte är vaccinerad än. Risken för stelkramp är liten nu, men då jag även snart ska tävla och de med Fránn så är det lika bra jag grundvaccinerar nu.

Känns som spännande men lite läskigt. Vill ju såklart att allt ska gå bra och samtidigt att han ska bli mindre hingstig och sådär i hanteringen. Vilket de borde bli. Det är då perfekt vårväder för kastrering nu. Soligt och någon enstaka plusgrad. Jag vill bara nu att allt ska gå bra. Han har ju varit min fina pojke alltid och ända till idag en hingst. Har aldrig kastrerat en egen häst förut så detta bli något nytt för mig. Pratat med många och dem säger ju att det brukar gå bra. Risken finns alltid, men ha honom som hingst och se att han blir så okoncetrerad och inte där riktigt som jag vill ha en häst i lydnad. Då det är väldigt viktigt för mig så blir det nu såhär och jag känner att det är genomtänkt och är nöjd med mitt beslut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar