Kategorier

måndag 26 januari 2015

Behandling av regnskållor på häst

Hejsan!

Idag har det blivit mycket gjort. Plugg några timmar på förmiddagen och eftermiddagen och innan det blev mörkt gick jag ut och körde en sväng virkon på Alfur som har fått regnskållor under halsen.

Han har kliat bort päls och fått några sårskorpor, så de måste behandlas med virkon s.
Man blandar 5 l ljummet vatten med 1 tablett virkon. Finns och köpa pulver med, men tyckte det verkade vara enklare att köra med tabletter så jag köpte det idag på granngården.

Jag har aldrig haft en häst som fått regnskållor förut, så jag var inte bekant med det. Det är dock tydligen väldigt vanligt och lätt att behandla om det inte blivit så allvarligt. På Alfur är det inte så allvarligt utan mest att det kliar väll och det tar desininfekterade medlet virkon s bort. Man ska behandla varje dag till varannan dag för att det ska läka. Är det lindrigt brukar det ofta läka av sig självt.

Regnskållor uppträder då det är fuktigt och varmt i huden och det är en bakterie som är smittsam så jag måste hålla koll på Frann nu och se så båda är okej. Ganska lätt att upptäcka att en häst drabbats av det, bara kolla bilden nedan så ser man Alfurs hals hur han är lite sårig och kliat bort pälsen. Dessutom så känner man det om man går igenom hästens päls då det uppträder blämmor i huden.

Är hästens allmäntillstånd påverkad ska man såklart alltid kontakta veterinären!



Detta använder jag vid regnskållor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar