Kategorier

onsdag 11 februari 2015

Inridning igångsättning hingst

Hejsan!!!

Idag har jag ingen skola utan får göra det hemma istället. Skönt var det för jag hade tenta igår och då vart man jättetrött sedan på kvällen så tog sovmorgon och varit i stallet på förmiddagen. Ska sätta mig med matten snart :)

På morgon så gick jag och fotade hästarna lite och sedan tog jag in Frànn och sadlade och tränsade honom. Jag hade egentligen tänkt sitta upp, men kände efter vägen att det inte var någon idé att prova ens för han var lite ofokuserad på mig och jag fick istället träna ledarskap på backen slutade det med.

Han ville gå nära bakom mig och det gillar jag inte att han gör för om han blir på bustaget så kan han ju råka träffa en hov någonstans..typ huvudet då han kanske kommer på att han ska prova stegra så jag är jättenoga att han ska gå lite längre bakom än vad jag hade gjort om han inte vart hingst och haft tendens att stegra.

Jag har ALLTID hjälm när jag tränar honom. Anledningen är att det handlar om säkerhet.
Jag har inte än lärt känna honom på det viset att han inte provar något som jag inte hinner undan ifrån, sedan så är hingstar mer nyckfulla oftast så man ska som vara med på det mesta och då är det skönt att inte behöva oroa sig för att få en järnhov i huvudet eller att han kastar och får honom över sig. Jag har det helt enkelt för min/våran säkerhet. Jag har också säkerhetsväst varje gång jag provat sitta på honom utifall att något händer. Man försöker ju undvika och säkerställa att det inte ska hända något, men man kan aldrig vara 100%. Vi måste lära känna varandra mer först och veta rollerna innan han börjar få ta egna intiativ. Unghästar är ju som dagisbarn nästan. Allt ska ju som provas och är som nytt och spännande. När dem blir mer erfarna och äldre så brukar ju många hästar kunna förstå mer och är inte lika irrationella i sitt handlande.

Fránn Från Frihamra







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar